Thursday 18 October 2012



 SEJARAH KAYAK & KANU

Definisi Kanu

Kanu merangkumi semua kenderaan atau alatan air sebagai medium utamanya serta digerakandengan menggunakan teknik dayungan ataupun bantuan tenaga alam.

Kayak pula merupakanpecahan daripada keluarga kanu.

Perbedzaan kayak dan kanu

Kayak
Sejenis kenderaan air yang mempunyai geladak tertutup,menggunakan dua bilah mata dayungdan di dayung secara duduk berlunjur.Contoh kayak ialah kenderaan air yang digunakan olehorang Eskimo.

Kanu
Merujuk kepada sejenis kenderaan air yang mempunyai geladak terbuka,menggunakan satu bilahmata dayung dan di dayung secara berlulut.Contoh kanu ialah sampan yang digunakan oleh kaumRed Indian di Kanada dan sampan kolek yang digunakan oleh nenek moyang kita.

Perkembangan Kayak Dunia
Aktiviti kanu dan kayak sebenarnya telah lama berkembang di dunia.John MacGregoradalahseorang pelaut British yang berbangsa Scott telah mencipta kayak moden pada tahun 1865member nafas baru dalam aktiviti kayak digunakan bagi tujuan pengangkutan dan diperluaskandalam bidang sukan.Pada tahun 1887 Persatuan kanu British di tubuhkan dan memperkenalkanaktiviti berkayak diseluruh England dan dunia.Selepas perang dunia kedua namanya telah diubahmenjadi Persekutuan kanu British (BCU ).

Perkembangan Kayak di Malaysia
Sejarah kayak moden mula diperkenal pada tahun 1960 oleh pelaut British berpengkalan diWoodland,Singapura dan aktiviti berkayak dipraktikan dimaktab-maktab Perguruan diseluruhNegara.pada tahun 1988 aktiviti berkayak tercatat dalam lembaran sejarah Negara buat pertamakalinya dua anak Malaysia telah Berjaya mengelilingi Semenanjung Malaysia menggunakan kayaksolo sejauh 1846 km selama 63 hari.Kejayaan ekspedisi ini telah menjana perkembangan aktivitikayak Negara.


JENIS-JENIS KAYAK
a)

Kayak Creek Boat

Kayak jenis ini ialah kayak yang digunakan oleh orang yang baru menceburi bidang kayak dankanu.ini adalah kerana kayak Creek ini memberikan kestabilan yang tinggi dan mudah untukkendalikan.

b)

Kayak Polo

Kayak jenis ini digunakan di kawasan danau yang tenang dan kolam.kayak ini hampir samadengan kayak Creek boat tetapi bentuk belakangnya lebih leper dan memudahkannyamemotong air semasa berpusing.Kayak ini juga digunakan oleh untuk sukan Polo kayak.

c)

Kayak Inflattable

Kayak jenis ini diperbuatdaripada gabungan getah dan gentian kaca.kayak ini menpunyaidaya apungan yang tinggi.kayak jenis ini juga perlu di pam angin sebelum digunakan.


d)

Kayak Squirt

Kayak ini sesuai digunakan untuk Rodeo di arus deras seperti enders dan catwhell,iniadalah kerana ia berbentuk tipis dan ruang didalamnya hanya boleh memuatkan kakipendayung sahaja.Saiz kayak hanya 2.5 meter oleh hal yang demikian ia mampu menyelam.

e)

Kayak Sprint

Kayak ini selalunya digunakan untuk acara perlumbaan,ini adalah kerana kayak iniberbentuk panjang,kecil dan tirus.Ianya sangat laju dan pendayungnya memilikkeseimbangan yang sangat baik.

f)

Kayak Slalom

Kayak Slalom digunakan dalam keadaan selok belok.kayak ini bersaiz pendek dihadapan danpanjang serta lebih kembung di bahagian belakang. Panjang kayak ialah 6 meter dan dibentuk tajam dibahagian hadapan dan memilik kelajuan dan kesetabilan yang tinggi









No comments:

Post a Comment